Izmene i dopune Pravilnika o PDV-u i Pravilnika o elektronskom fakturisanju

Ministar finansija je 02. avgusta 2024. godine doneo Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o PDV-u i Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o elektronskom fakturisanju. Pravilnici su objavljeni u Službenom glasniku RS broj 65/24, od 2.avgusta 2024. godine, a stupili su na snagu 10. avgusta, stim da se većina odredbi primenjuje od 1.septembra 2024.godine.

Pravilnik će se primenjivati od 01. septembra 2024. godine, osim odredaba koje se odnose na iskazivanje podataka u Obrascu POPDV – Pregled obračuna PDV za poreski period, koje će se primenjivati počev od poreskih perioda koji počinju posle 31. avgusta 2024. godine.

Najvažnije izmene Pravilnika su:

1. Izmena uslova za smanjenje obračunatog PDV kod naknadnog smanjenja osnovice i smanjenja avansa
Propisuje se sastavljanje internog računa kao jedan od uslova za smanjenje obračunatog PDV kod naknadnog smanjenja osnovice za promet kod kog je primalac poreski dužnik. Navedeno važi i u slučaju kada avans prestane da se smatra avansom za promet dobara i usluga u potpunosti ili bar delimično.

2. Izmena uslova za ostvarivanje poreskog oslobođenja, koji se odnosi na izdavanje računa i overu od strane nadležnog carinskog organa
Da bi obveznik mogao da ostvari pravo na poresko oslobođenje potrebno je da poseduje račun izdat i overen od nadležnog carinskog organa zaključno sa 10.-im danom kalenadrskog meseca koji sledi poreskom periodu u kome je promet izvršen. Navedeni rok se ne pomera, ako je 10. dan u mesecu neradni dan.

3. Izmena u vezi sa izdavanjem avansnog i konačnog računa kada je u istom poreskom periodu primljena avansna uplata i izvršen promet
Izbrisana je odredba prema kojoj obveznik PDV nema obavezu izdavanja avansnog računa ako u istom poreskom periodu primi avansnu uplatu i izvrši promet dobara i usluga za koji je primio avansnu uplatu.

4. Dopuna sadržaja dokumenta o izmeni osnovice
Dodat je obavezan element dokumenta o izmeni osnovice – datum povećanja naknade, odnosno osnovice, ukoliko do povećanja nije došlo na dan izdavanja dokumenta o povećanju.

5. Nova pravila o izdavanju računa
PDV obveznik može izdati jedan račun za više prometa dobara i usluga izvršenih jednom licu istog dana, odnosno ukoliko je istog dana za sve promete nastala poreska obaveza. Isto tako, predviđeno je da se za promet objekata, ekonomski deljivih celina unutar objekata i vlasničkih udela na tim dobrima izdaje poseban račun. Taj račun može sadržati podatke o prometu jednog ili više dobara, bez obzira na obavezu obračunavanja PDV, stopu PDV koja se primenjuje i nevezano za to ko je poreski dužnik.

6. Izmene vezano za izdavanje računa/e-fakture za više pojedinačnih isporuka dobara i usluga (tzv. sukcesivne isporuke)
Za sve PDV obveznike propisano je izdavanje računa za sukcesivne isporuke najmanje jednom u toku poreskog perioda.
Predviđeno je da e-faktura za više pojedinačnih isporuka dobara i usluga, može biti izdata u roku od 8 dana od isteka poreskog perioda

7. Izmene vezano za sačinjavanje internog računa
Propisani su novi elementi koji interni račun treba da sadrži, kao i rok od 8 dana od isteka poreskog perioda u kom primalac kao poreski dužnik mora da sačini interni račun.
Predviđena je obaveza izdavanja posebnog internog računa za promet objekata, ekonomski deljivih celina u okviru objekata i vlasničkih udela na tim dobrima.

8. Izmene u opštoj i posebnoj PDV evidenciji obveznika
Predviđeni su novi elementi opšte evidencije koji se odnose na podatke o: 1) iznosu PDV koji se može, odnosno ne može odbiti kao prethodni porez, kao i 2) ispravkama odbitka prethodnog poreza – povećanju, odnosno smanjenju. Precizirani su podaci koje obveznik mora da obezbedi u okviru posebne evidencije, koji se odnose na opremu i objekte za vršenje delatnosti, odnosno na ulaganja u objekte i opremu za vršenje delatnosti. Nadalje, predviđena je obaveza vođenja posebne evidencije o storniranju dokumenata.

9. Nova pravila za prijavu podataka u „POPDV“-Obrazac
U polju 3.6 POPDV Obrasca, isključena je obaveza iskazivanja podataka o smanjenju iznosa osnovice, odnosno PDV, po osnovu storniranja računa za promet dobara i usluga, kao i u slučaju storniranja računa kod smanjenja osnovice kada obveznik PDV – isporučilac dobara, tj. pružalac usluga nije poreski dužnik.
U delu 8 Obrasca POPDV je predviđeno da se podatak o iznosu osnovice za n nabavljena dobra iskazuje bez umanjenja za deo avansa koji se odnosi na osnovicu, a podatak o iznosu obračunatog PDV kao razlika između iznosa obračunatog PDV za izvršeni promet i iznosa obračunatog PDV po osnovu avansa.

Pravilnik će se primenjivati se od 01. septembra 2024. godine, osim odredaba koje se odnose na elektronsko evidentiranje prethodnog poreza koje će biti u primeni za poreske periode koji počinju posle 31. avgusta 2024. godine, (poreski period: septembar 2024. za mesečne obveznike PDV-a).
Izmene i dopune su brojne, a izvršene su značajnim delom kao posledica usaglašavanja sa predloženim unapređenjima novih funkcionalnosti Sistema elektronskih faktura (SEF), kao i izmenama u Internom tehničkom uputstvu, koje važi od 01. avgusta 2024. godine.

Najznačajnije izmene su:

1. Propisana je nova obaveza evidentiranja prethodnog poreza
Evidentiranje prethodnog poreza prvi put vrše mesečni obveznici do 10.oktobra 2024. godine za poreski period septembar 2024., a tromesečni do 10. januara 2025. godine, za poreski period oktobar-decembar 2024..
Elektronsko evidentiranje prethodnog poreza vrši se zbirno za poreski period, unosom podataka u SEF u roku od 10 (deset) dana od isteka perioda. Moguće je korigovanje evidencije od 10. do 15. u mesecu za prethodni mesec ako dođe do promena koje imaju uticaj na elektronsko evidentiranje prethodnog poreza.
Podaci se odnose na nabavku dobara i usluga za koje je obračunat PDV, primljena dobra i usluge od stranih lica, PDV plaćen pri uvozu dobara i plaćene PDV nadoknade poljoprivrednicima, a evidentiraju se zbirno. U slučaju podataka koji se odnose na nabavku dobara i usluga od obveznika PDV, oni se evidentiraju po vrstama računa i to: elektronskim fakturama, fiskalnim računima i drugim računima. Podaci koji se odnose na nabavku dobara i usluga od stranog lica evidentiraju se iz pojedinačnih evidencija PDV sačinjenih na osnovu internih računa i to: internih računa – strano lice i internih računa – obveznik PDV. Određeni podaci će se unositi automatski u evidenciju prethodnog poreza, npr. podaci sa ulaznih e-faktura i iz pojedinačne evidencije, po isteku poreskog perioda, od 1. do 10. u mesecu koji sledi. Pri automatskom unosu evidentiraju se podaci sa stanjem na dan koji prethodi danu automatskog unosa. Elektronsko evidentiranje prethodnog poreza će biti predmet dodatnih usaglašavanja (sa propisima iz oblasti fiskalizacije i carina), a u cilju obezbeđivanja automatskog prenosa svih potrebnih podataka za evidenciju prethodnog poreza.

2. Izmene u Pojedinačnoj i Zbirnoj evidenciji PDV-a
Precizirani su elementi Pojedinačne i Zbirne evidencije PDV-a u SEF-u. Pojedinačna evidencija je raščlanjena na podatke koji se odnose na nabavke i podatke koji se odnose na isporuke. Omogućeno je preuzimanje sa SEF-a Pojedinačnih i Zbirnih evidencija PDV-a.

3. Iskazivanje podataka u slučaju izmene osnovice i storniranja računa (ili drugih dokumenata)
Preciziran je način evidentiranja smanjenja i povećanja PDV-a, kako u zbirnoj, tako i u pojedinačnoj evidenciji. Ako je došlo do smanjenja naknade koje je evidentirano u Pojedinačnoj evidenciji PDV-a sa osnovom odabira smanjenje, u Zbirnoj evidenciji PDV-a za poreski period u kojem je došlo do smanjenja evidentira se iznos za koji je smanjena osnovica, a za poreski period u kojem su ispunjeni uslovi da poreski dužnik smanji obračunati PDV, evidentira se iznos za koji je smanjen obračunati PDV. Ukoliko je došlo do povećanja naknade koje je evidentirano u Pojedinačnoj evidenciji PDV-a sa osnovom odabira povećanje, u Zbirnoj evidenciji PDV-a za poreski period u kojem je došlo do povećanja evidentira se iznos za koji je povećana osnovica i iznos za koji je povećan PDV. Prilikom storniranja elektronske fakture i drugih istovrsnih dokumenata, u Zbirnoj evidenciji PDV-a iskazuju se podaci o smanjenju ili povećanju osnovice i PDV za odgovarajući poreski period, u skladu sa propisima o PDV-u.

4. Opredeljivanje statusa subjekta i poreskog perioda
Dodata je opcija „Status subjekta“ da korisnik sam opredeli status subjekta (entiteta), tj. da li je obveznik PDV-a. Ukoliko je obveznik PDV, dodata je i mogućnost odabira poreskog perioda (kalendarski mesec, ili kalendarsko tromesečje). Ovo je omogućeno kako bi korisnici SEF-a mogli da ažuriraju podatke ako dođe do promene statusa entiteta ili promene poreskog perioda.

5. Izmene u vezi sa elektronskim fakturisanjem
Za sve elektronske fakture dodate su nove poreske kategorije:
S20 – standardno obračunavanje PDVpo stopi od 20%
S10 – standardno obračunavanje PDV po stopi od 10%
AE20 – obrnuto obračunavanje PDV špo stopi od 20% i
AE10 – obrnuto obračunavanje PDV po stopi od 10%

Dodate su i nove šifre kod osnova PDV oslobođenja. Radi razdvajanja prometa za prvi prenos raspolaganja na novoizgrađenim građevinskim objketima, uvedena je posebna klasifikacija na nivou stavke. U elektronskim fakturama koje se izdaju za promet objekata (nezavisno od toga da li je u pitanju prvi prenos, ili ne), ne mogu se iskazati podaci o drugim transakcijama.

Izmene i ispravke SEF-a (verzija 3.8)

Pored izmena Pravilnika o elektronskom fakturisanju, izmenjene su i funkcionalnosti SEF-a, a u skladu sa izmenama u Internom tehničkom uputstvu objavljenom na internet stranici Ministarstva finansija (www.efaktura.gov.rs) od 01. avgusta 2024. godine. Najznačajnije izmene su:

Izmene u nazivima tipova dokumenata,
Sekcija „Datum obračuna PDV” preimenovana je u „Nastanak PDV obaveze” sa novim opcijama,
Omogućeno je generisanje proširenog spoljnog prikaza elektronske fakture (u PDF formatu),
Implementirane su nove jedinice mere,
Implementirana je mogućnost unosa broja otpremnice prilikom kreiranja fakture,
Izvršena je izmena naziva statusa „Odobreno“ u „Prihvaćeno“ i
Omogućena je manuelna promena naziva privrednog društva / entiteta

Na raspolaganju smo za bilo koje dodatne usluge.

Scroll to Top